Välkommen till min lilla verkstad!


Här vill jag sprida ideér till vad man kan göra själv hemma, med barnen eller med mormor. Det skall inte behöva kosta mycket, bara vara roligt! :) Det känns ju lite konstigt att starta upp en blogg när det finns så många proffs där ute men jag tycker att alla skall kunna pyssla hemma även de som inte har mycket pengar, en cricut, big shot eller andra maskiner och verktyg, och jag har en väldigt enkel och rak stil på det jag gör så hoppas att jag inspirerar någon att sätta igång! :)

måndag 4 oktober 2010

Nu har det blivit mycket gjort...

Helgen har gått i skapandes tecken. Daniel har jobbat hela helgen och jag har inte varit riktig pigg så ett enkelt sätt att ta det lungt samtidigt som Mio inte blir alldeles understimulerad är att sätta sig ner och pyssla med pojken. Då springer han inte runt och retar valpen heller! :)
Men efter en helg som "tillfälligt ensamstående mor" är jag helt slut! Jag kan inte förstå hur de som är ensamstående på heltid orkar?
Men här är iallfall bilder på det som vi gjort:


Ett födelsedagskort till min morfar som fyllde 85 år igår. Papprerna som jag har använt är mörka med guldiga detaljer (vilket inte syns så bra på bilden) och de tyckte jag passade honom precis. Det är lite annorlunda att göra ett kort till en gammal man, det får ju inte bli för mycket tycker jag. Men ändå tycker jag att det är något som saknas men jag hann inte klura ut vad innan jag var tvungen att slänga det på lådan.
Men han blev glad och det är det viktigaste! :)


Jag var på IKEA förra veckan och hittade värmeljus som luktade pepparka så jul-känslan kom smygande! :) Så jag gjorde det här lilla paketet för mysiga hemmakvällar:



En ask med 4 pepparkaks-värmeljus, en enkel ask typ pizza-kartong.
Och ett annorlunda kort med en ask frampå med plats för några te-påsar.






Texten börjar på framsidan av kortet och fortsätter sedan inuti
"A cup of tea
shared with a friend
is happiness tasted
and time well spent"





Och till sist så gjorde jag ett bokmärke för läs-stunderna under filten i favoritfotöljen..




Jag har gjort många fler askar i helgen, alla är inte dekorerade ännu men de kommer. Med tidningarna från England fick jag med en massa jul-dekorationer, men i rosa och lila, vilket jag aldrig använt till julkort förut! Men man ska ju våga prova på nya saker så här har jag gjort en till ask med plats för 4 värmeljus.






Tyckte faktiskt om de här färgerna, då jag är en rosa och svart tjej så passade det faktiskt mig precis! :) Blir nog fler innan julen är kommen, och så har jag ju en del flickor att ge kort och gåvor till så det blir bra! :)

Och så har vi Mios projekt, först en liten ask/låda som han valde att det skulle stå "Mios lilla pyssel-låda på". Han gör faktiskt hålen själv med en stopp-nål och sätter fast dekorationerna själv. Han har blivit så duktig! :) Ett tips till alla föräldrar där ute som tvekar att ta fram pyssel-grejjerna för att det är jobbigt med allt kletigt lim som kommer överallt. Jag tycker inte om lim och klister, speciellt av den anledningen så jag har fått Mio att använda 3D-kuddar och han tycker också att det är kul när hans dekorationer får 3D-efftekten. Jag brukar även klippa upp dubbelhäftande tejp och fästa färdigt på hans små saker så behöver han bara pillra bort skyddspappret sen, enkelt och bra och framför allt kladd-fritt! :)



De här bradsen köpte jag speciellt till honom då jag var på The scrapbookstore förra veckan. Måste köpa fler till honom imorgon, han tyckte så mycket om dem! :) Han har noga valt ut vilka papper han ville ha och självklart så blev det Roll-i-Rock papprerna som han ville ha! :)


Såg på en av mina favorit-bloggar maries scrapstudio hur hon gjort för att få bradsen att komma ut en liten bit och lättare att få grepp om. Hon hade satt en öljett mellan och det fungerar jättebra, har faktiskt funderat på det här förut så jag blev så glad när jag såg en så bra lösning. Har ni inte varit inne på hennes sida tycker jag ni ska göra det, hon har en fin skapar-stil som jag gillar, stilrent och inte för plåttrigt! :)


Han klippte ut en gitarr och en rymdraket alldeles själv och sedan valde han ut brads. Om man tittar riktigt noga så ser man att han valt att sätta den blå stjärnan vart det är blått på pappret, den gröna knappen vid den gröna texten osv. Han kan han också! :)


Och sen fyllde han lådan med lite av sina egna små pyssel-dekorationer.
Behöver jag berätta att han är väldigt stolt över den här? :)

Men han har gjort en till ask också som blev så här:



Han blev så glad när han hittade alla bokstäverna i sitt namn! :) De här askarna är så enkla att göra och barnen tycker det är så kul att göra de till sina egna. Och så tycker jag att det är bra att han nu har någonstans att sätta sina små små saker i! :)

Vi har faktiskt hunnit med mer också men nu har klockan visst blivit mycket och jag orkar inte sitta här längre. Och så ska jag ju upp och ha min första dag på The Scrapbook store imorgon så jag måste ju sova lite i natt också! :)
..fast jag har ju ett halv-färdigt jul-kort på mitt pysselbord som skriker åt mig att komma dit... :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...