Välkommen till min lilla verkstad!


Här vill jag sprida ideér till vad man kan göra själv hemma, med barnen eller med mormor. Det skall inte behöva kosta mycket, bara vara roligt! :) Det känns ju lite konstigt att starta upp en blogg när det finns så många proffs där ute men jag tycker att alla skall kunna pyssla hemma även de som inte har mycket pengar, en cricut, big shot eller andra maskiner och verktyg, och jag har en väldigt enkel och rak stil på det jag gör så hoppas att jag inspirerar någon att sätta igång! :)

onsdag 29 september 2010

Gruv-kort

För ett tag sedan fick jag en beställning på ett kort till min systers arbetskamrat som skulle byta jobb. Det fick inte vara för sött och gärna något som hade med LKAB (gruvan) att göra. Att basfärgerna är grått det är ju givet men sedan visste jag inte alls vad man skulle hitta på. Så jag börjad tänka på vad gruvan egentligen är och självklart blev det malm-vagn och malmkulor. Då jag inte ville göra den rostig och skitig så blev det en helt ny blank vagn! :)


Jag hade en metallic-grå grund och på det så satte jag en grått papper som jag textat "Lycka Till..." på, rivit alla kanter och knölat ihop allt till en boll och sen veckat ut igen. Sedan snörade jag svart pappers-snöre tre varv runt om och fäste jag pappret med brads i form av skruvar.


Vagnen gjorde av svart papper som jag vikte till målat med crackle-accents för en lite grovare look. Till hjul använde jag stora svarta knappar, även de målade med crackle-accents och som malm-kulor tog jag platta pärlor som en gång i tiden var mitt halsband, men det var finare här! :)


Då det var över 30 namn som skulle skrivas på kortet så valde jag att skriva ut dem med grå text på vanligt papper. Ett grått papper från samma pappers-serie som det grå på framsidan fick ligga som grund och två tygblommor fästa med en skruv-brad, Fick ju inte vara ett sött kort men en blomma måste han ju ändå få när han slutar, och den är ju iallfall maskulint svart! :)

Ett ganska enkelt och stilrent kort som passar en gruvarbetare precis, och godkänt av de forna arbetskamraterna hörde jag rykterna säga...
Tack, alltid roligt att få beröm för det arbete man lägger ner! :)


2 kommentarer:

  1. Riktigt snyggt! :)
    Ska ta mig en liten pysselstund ikvæll.. Celine har ju flyttat ut från pysselrummet å in i sitt eget nya, så då kan jag sitta dær om kvællarna.. :)
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Tack! :)

    Åh, vad härligt, vill också ha ett eget rum! :/
    Mamma ringde och beställde kort så nu sitter jag och skall göra ett kort till morfar, han fyller ju 85 år på lördag så opm du inte hade ideér för skapande för ikväll så fick du det nu! :)
    Och så ett kort till kusin Emma då hon gifte sig...
    Puss Puss...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...