Välkommen till min lilla verkstad!


Här vill jag sprida ideér till vad man kan göra själv hemma, med barnen eller med mormor. Det skall inte behöva kosta mycket, bara vara roligt! :) Det känns ju lite konstigt att starta upp en blogg när det finns så många proffs där ute men jag tycker att alla skall kunna pyssla hemma även de som inte har mycket pengar, en cricut, big shot eller andra maskiner och verktyg, och jag har en väldigt enkel och rak stil på det jag gör så hoppas att jag inspirerar någon att sätta igång! :)

torsdag 24 februari 2011

När blir det mönsterstöld?

Ok, nu har jag funderat lite...
De senaste dagarna har jag surfat runt på en massa massa olika sidor för att få inspiration och hitta mönster. Men på flera sidor står det att de är deras egna mönster och inte får användas i annat än privat bruk, alltså så får man inte göra figurerna efter dessa mönster och sälja dem eller ge mönstrerna vidare. Men min fundering är nu, de allra flesta figurer börjar man virka på samma sätt, tex huvudet; två luftmaskor och sen 6 fasta maskor osv... Nu har jag virkat en mus som jag ska lägga upp här strax, jag har gjort huvud och en kropp, två öron och en svans. Jag har tittat på bilden och läst mönstret i Mia Bengtssons bok MEN jag har inte gjort samma antal maskor eller varv utan ändrat kropp och huvud efter mitt tycke och gjorde mycket större öron då jag tycker den blir lite sötare då.

Den stora frågan är, har jag virkat min mus efter Mia´s mönster eller har det nu blivit mitt eget?
Alla har ju fått sina grunder någonstans ifrån och var går gränserna egentligen? Mia har ju fått sina någonstans ifrån och alla andra där ute.
Ett exempel; ett par adidas-skor, någon gör ett par liknande men använder sig av 4 ränder istället för 3 och kallar den nåt annat, då är det ju inte en adidas-sko längre och helt ok. Det är ju vad jag har gjort med den här musen, är det min egen mus nu eller är det Mia´s? (eller någon annan som har virkat en mus, för alla möss jag sett här har faktiskt ett huvud, en kropp, öron och svans! Sen varierar det om de har armar och ben, men grunden är så gott som alltid detsamma). Sen är det ju skillnad på special-projekten jag sett som är unika, men de här basic-djuren, alla är ju uppbyggda på samma sätt. Vart går gränserna?

Om man jämnför det med kort-tillverkning så är det ju mitt eget kort även om jag har använt en kortvikning som jag inte hittat på själv, det är ju fortfarande unikt! ...men det verkar fungera lite annorlunda i den här virkvärlden så hjälp mig någon att reda ut dessa frågetecken så jag inte blir anklagad för mönster-stöld OM nu någon skulle vilja köpa ett djur någon gång när jag blir proffs! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...