Välkommen till min lilla verkstad!


Här vill jag sprida ideér till vad man kan göra själv hemma, med barnen eller med mormor. Det skall inte behöva kosta mycket, bara vara roligt! :) Det känns ju lite konstigt att starta upp en blogg när det finns så många proffs där ute men jag tycker att alla skall kunna pyssla hemma även de som inte har mycket pengar, en cricut, big shot eller andra maskiner och verktyg, och jag har en väldigt enkel och rak stil på det jag gör så hoppas att jag inspirerar någon att sätta igång! :)

onsdag 1 september 2010

Dagen idag...

I morse så kikade jag in i en av bloggarna jag verkligen har fastnat för Maries scrapstudio och hittade en korg som hon gjort och ville genast testa på den själv. Det blev en blå som jag ska låta Mio dekorera efter dagis men han hade inte ork idag, och en röd till mig själv. Men jag tappade också helt fantasin med hur jag skulle dekorera den så jag låter den stå där ett tag och så får vi se hur resultatet blir.


Mios blå korg skar jag bara remsorna och flätade ihop dem som de var och till kantning och handtag använde jag ett dubbelsidigt papper med bokstäver, skall bli roligt att se vad han gör med den nu! :)
Min röda gjorde jag av enfårgat dubbelsidigt papper men använde en vanlig mörkbrun stämpel längs med kanterna innan jag flätade ihop dem, så som beskrivningen visade. Men sedan tog det stopp, så nu är det handtag och dekoration som skall till. Jag kunde inte bestämma mig för att om jag skulle göra den "julig" eller "kärleksfull" så den blir också intresant att se vad det blir av...


Sen gjorde jag och Mio en handdocka, det var ett praktiskt litet kit som jag köpte för 1 £, två dockor -en apa och en tiger. Men det bäasta var att längs med kanterna var det förstansade hål att sy i och resten av delarna hade redan självhäftande baksidor så det var bara att klistra på, hur enkelt som helst! :)

Vi började med tigern;


Då det kom med en trubbig plastnål och hålen var så stora så kunde han praktiskt taget sköta det själv.
Sen upptäckte vi att vi missat öronen men han var så glad över sin tiger ändå så inte vill jag då ta upp hans stygn för att få dit dem. "Det gör ingenting Mamma".
Sen klistrade vi på ögon och tår och ränder och hans lilla docka var färdig! :)



Jag funderar nu på om det inte är ganska enkelt att göra sådana färdiga kit själv?
Klippa ut i filt, stansa hål och göra förarbetet med att sätta dubbelhäftande på delarna?
Fast det blir ju inte billigare än att köpa det för 1 £. Kanske man gör sig ett försök i framtiden...
Imorgon ska vi göra apan har lilleman bestämt! :)

Började också att göra ett födelsedagskort till min bror men jag körde helt fast där med, har varit lite ur form idag, och det gör mig lite besviken då min man hade valpen med sig till jobbet och jag fick härja runt fritt längs golv och bord här hemma. 
Jaja, vissa dagar är ju så...

Tror jag nu skall tillbringa min kväll med att kika i mina nya tidningar och finna inspiration, har ju flera födelsedagar här framöver att tänka på, syskon, syskonbarn, min man och inte minst jag själv! :)

4 kommentarer:

  1. Vad kul! De var ju hur søta som helst!
    Du kan ju skicka hit tidningarna nær du blivit less -om nåt år.. :)
    Hoppas ni haft en super helg dær borta! Hælsa pysslingen Mio från moster!
    Love you -long time!
    Kram Maja-Lisa

    SvaraRadera
  2. Tack, han är så glad över dem! Tror jag skall låta dem köpa några fler! :) Jodå, nog får du ärva dem, sparade ju alla brölloppstidningar till dig så nog kan jag väl spara dessa å! ;)
    Hade det jättebra men min telefon gick sönder där borta så bara hemtelefonen funkar.
    Puss puss!

    SvaraRadera
  3. Ok.. det førklarar varfør du "vægrar" svara på sms.. :)
    Tænk att du oxå ska få dig en cricut.. Var hittade du rækmackan? Jag vill oxå hitta en! ;)
    Mycke fina grejer du gjort.. Jætetfina askar! Efter ditt tips om mallar søkte jeg på template cake, å hittade en mall på en tårtbit.. Så i lørdags gjorde jag en liten lila tårtbit, men spetsband som såg ut som grædde.. Supersøtt! :)
    Då ser jag fram emot att få ærva tidningarna.. Inte så dumt att ærva av storesyrran.. :) Men vilket tidsperspektiv har vi?
    Kram!!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag ska visst det, är så nöjd och jag tycker att jag förtjänade en räkmacka efter alla uppförsbackar den senaste tiden! :)

    Skicka bild åt mig så jag får se! ;)
    Ja, jag har ju en kopieringsmaskin så jag kan titta igenom dem ordentligt och skicka sånt jag tror du tycker om! :)

    Kram kram...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...